Pravidla našich služeb
- Veškeré služby našeho zařízení jsou ze zákona bezplatné.
- Uživatel má možnost vystupovat v kontaktu s Intervenčním centrem anonymně, tj. bez udání svého jména a adresy, a to pouze v případech mimo režim zákona na ochranu před domácím násilím, tzn. že v případech vykázání IC obdrží osobní data osoby ohrožené domácím násilím od Policie ČR.
- Uživatel uzavírá s pracovníkem IC ústně dohodu o poskytování sociální služby. V průběhu spolupráce má uživatel právo dohodu změnit. Ústní dohoda se uzavírá v případě, pokud nenavrhne jedna ze smluvních stran písemnou formu smlouvy.
- Délku spolupráce uživatele s IC stanoví pracovník dle závažnosti problematiky a po dohodě s uživatelem.
- Standardní délka individuální konzultace je 50-60 minut, konzultace právní trvá obvykle 30 minut.
- Spolupráci může uživatel kdykoliv ukončit bez udání důvodů.
- Pracovník IC může odmítnout nebo ukončit spolupráci s uživatelem, pokud mu není schopen v dané problematice pomoci. Uživateli doporučí jiného odborníka nebo instituci.
- Pracovník IC může také spolupráci odmítnout nebo ukončit:pokud je uživatel agresivní vůči pracovníkovi IC nebo ho přímo slovně či fyzicky napadne. Pokud se uživatel dostaví ke konzultaci pod vlivem návykové látky (alkoholu nebo jiné psychotropní látky).
- Další osoby (např. příbuzní a blízcí) mohou být ke konzultacím přizvány pouze po dohodě mezi uživatelem a pracovníkem IC. Uživatel může být také požádán o souhlas s účastí dalšího odborníka (kolegy nebo supervizora poradce) při konzultaci. Případné odmítnutí uživatele bude respektováno.
- Uživatel služeb IC má právo podat stížnost na spolupráci s pracovníkem Intervenčního centra u ředitelky zařízení, případně na Krajském úřadě Zlínského kraje – viz „Postup při vyřizování stížností“.
- O průběhu kontaktu uživatele s IC je vedena dokumentace - spis uživatele. Dokumentaci tvoří záznamový arch, který obsahuje: základní osobní údaje (jméno, bydliště, telefonní kontakt, věk, vzdělání, stav, délku manželství, počet dětí aj.). Dále dokumentace obsahuje data jednotlivých konzultací, aktuální zakázku, obsah konzultace a závěr konzultace (doporučení, plán pokračování, resp. ukončení spolupráce uživatele s IC). Do záznamového archu má uživatel právo nahlédnout. Některé z údajů (např. věk, pohlaví, vzdělání aj.) se mohou dále v číselné podobě statisticky zpracovávat. Pro potřeby poradenského procesu si pracovník vede své ručně psané poznámky. Do těchto poznámek uživatel nenahlíží.
- Přístup k údajům o uživatelích mají pouze odborní pracovníci zařízení. Dokumentace je chráněna před přístupem neoprávněných osob.
- Pracovníci zařízení jsou povinni zachovávat mlčenlivost podle § 100 Zákona o sociálních službách č. 108/2006 Sb. Pracovník je povinen vyžádat si písemný souhlas uživatele pro sdělování informací o jeho osobě. Rovněž není oprávněn bez souhlasu uživatele podávat informace jeho příbuzným. Pouze pro potřeby soudu, policie a orgánů sociálně právní ochrany dětí souhlas nutný není, stejně jako v případě oznamovací povinnosti dané zákonem.
- Souhlas uživatele je nutný i v případě, že pracovník bude chtít uvést jeho případ v anonymní podobě v rámci prezentace kazuistiky v odborné literatuře nebo při jiné veřejné aktivitě.